Мали водич кроз самопромоцију: Представити се у најбољем светлу, а не бити хвалисавац

Циљ нам је да представимо најбољу верзију себе – без искључивања других људи и без агресивног наметања. Овако то раде професионалци.

 

Одаберите један од понуђених одговора који се најбоље надовезује на познату фразу „Пустите друге да говоре о вама“:

а) И посматрајте како се ништа неће десити јер сте неприметни.

б) И посматрајте како вас претичу они који сами говоре о себи.

ц) И помолите се Богу да о вама имају лепо мишљење.

Или заборавите на све оно чему су вас учили о скромности и преузмите контролу над својом репутацијом.

 

самопромоција

Фото: Фреепик

 

То не значи да ћете на сва звона говорити о себи, него да ћете почети да примењујете промишљене и суптилне кораке који ће о вама временом изградити слику у очима других људи – баш онакву какву сте желели. Зашто вам је то у животу потребно? Зато што ћете некада пожелети да преговарате о свом унапређењу. Зато што ће вам некада бити потребна подршка већег броја људи или интересних група (конкурси, гласање, лобирање…). Зато што је добар углед ваша нематеријална имовина која вам отвара многа врата, како у пословном свету, тако и изван њега.

Шта год да је ваш циљ, самопромоција је неизбежна и зато је пожељно да њоме овладате на прави начин, а то значи да нећете звучати као хвалисавац, него ћете повлачити мудре потезе.

 

1. КРЕАТИВНОСТ У КОМУНИКАЦИЈИ: БУДИТЕ ДОБАР ПРИПОВЕДАЧ

Не: Ја знам… Ја сам урадио… Не сувопарно набрајање чињеница које саговорнике наводи да помисле „Какав хвалисавац!“, него стављање ваших способности у одређени контекст и, увек када је то могуће, кроз занимљиву причу, анегдоту и сл. Ако је вашу причу неко доживео као промоцију ваших квалитета, то није добро. Али ако сте саговорнике „увукли“ у занимљиву причу чији сте главни актер – али, ох, потпуно небитан за оно што сте желели да испричате – задобили сте пажњу слушалаца.

Као добар пример могу нам послужити политичари који су готово увек и сјајни приповедачи у служби самопромоције.

 

самопромоција

 

2. ГРАБИТЕ СВАКУ ПРИЛИКУ ЗА РАЗГОВОР И – УВЕК БУДИТЕ СПРЕМНИ НА ЊУ

Позитивно мишљење других о вама се неће изградити само од себе и мимо вас. Зато користите сваку прилику да будете на местима где су људи који би могли бити кључни за вашу каријеру или циљ који сте одредили и гледајте да се са њима што чешће сусрећете. Пре или касније ће се указати прилика да са некима од њих започнете разговор, а све што тада треба да урадите јесте да искористите својих пет минута.

Шта у таквој ситуацији значи бити спреман? Значи бити свестан оних квалитета које желите да истакнете и демонстрирате пред ‘кључном’ особом. Један од најбољих начина је да понудите свој ангажман око посла за који ваш претпостављени изрази стрепњу да неће бити урађен на време или онако како је планирано, а ви знате да сте у томе добри. Једно „можете то препустити мени“ злата је вредно за вашу добру репутацију.

Имајте у виду да што је особа на вишем положају, више је и проблема са којима се носи, па самим тим у њеном окружењу увек има места за још неког ко преузима иницијативу и шаље поруку: „Све ће бити у најбољем реду, ја ћу то да решим“.

 

3. ОПИПАВАЈТЕ ПУЛС

Или: Бирајте право време за самопромоцију. Ово су финесе које красе професионалце који тачно знају када да ускоче. Не желите да људи о вама мисле да сте непристојни, па нећете започињати причу о томе какав сте „краљ“ на нечијој сахрани или у тренутку када ваш претпостављени пролази кроз пословну или личну кризу. Узгред, криза је најгори тренутак да покушавате да извучете за себе било какву корист. Ако можете, помозите без калкулисања, ако не можете – склоните се и не сметајте.

 

4. НЕ ОПУШТАЈТЕ СЕ НИ НА ДРУШТВЕНИМ МРЕЖАМА

Оне су моћан алат за самопромоцију и имају значајну улогу у изградњи добре репутације, а вероватно су и најнепосреднији начин за то. Не дајте се преварити њиховом основном наменом, јер она је одавно превазиђена. Да није тако, послодавци не би проверавали ваше профиле на друштвеним мрежама, а Фацебоок вам не би са таквом прецизношћу пласирао само оне рекламе које имају везе са вашим интересовањима. Ако је Фацебоок успео да вас упозна тако добро, верујте, успеће и сваки мало бољи махер да направи ваш психолошки профил на основу страница и постова које свакодневно лајкујете, места које сте посетили или тога колико често мењате слику на профилу. „О, данас сте баш растројени и несигурни у себе када по трећи пут мењате профилну.“

 

ДОБРО, КАДА ОНДА МОЖЕТЕ ДА СЕ ОПУСТИТЕ И НЕ РАЗМИШЉАТЕ О ТОМЕ КАКАВ УТИСАК ОСТАВЉАТЕ?

Никад. Заправо, ма колико вам деловало да све ово можете применити у кратком временском оквиру и уверити друге да о вама треба да мисле исто што и ви сами, то је веома дуг процес. Оно што охрабљује јесте чињеница да након неког времена сви ови механизми постају део вас, па није потребно да опомињете себе шта треба, а шта не треба да радите у датом тренутку.

И за крај још нешто – не дозволите да вас на прагу 2018. неко убеђује да је самопромоција лоша ствар.