10 лекција о предузетништву које смо добили од Џефа Безоса

Када носите епитет краља онлине продаје, онда људи много тога могу да науче од вас. Џеф Безос је један од најутицајнијих привредника и инвеститора нашег времена. Оснивач је Амазона, највеће онлине продавнице у свету, али и власник Тхе Wасхингтон Пост-а и један од главних инвеститора Убера.

Безос је на 15. месту листе најбогатијих људи на свету, а ми вам преносимо десет кључних аспеката његовог успеха, које је објавио Тхе Асиан Ентрепренеур.

савети за предузетнике

10. Усудите се, изађите из зоне комфора

1994. године, у време када је Џеф Безос ковао планове за оно што данас знамо као Амазон, већ је бележио огромне успехе као најмлађи потпредседник једне велике инвестиционе компаније на Wалл Стреет-у. Његова плата је у том тренутку достизала шест цифара, али се он ипак усудио да закорачи на прилично климаво тло електронске трговине. То је била ризична одлука, али га је веома брзо довела до 610 милиона долара годишње продаје и 13 милиона корисника широм света.

9. Научите да препознате прилику

Оно што је заједничко свим успешним предузетницима јесте способност да на време уоче добре прилике на тржишту, и оно што је важније, да их искористе. Безос је већ тада знао да је интернет „алат“ будућности и да ће посредством њега успевати да продаје робу по знатно нижој цени.

8. Лансирајте оно што има потенцијал да се шири 

Када се одлучио за интернет продају, разматрао је 20 различитих категорија производа. Међу њима су били и ЦД-ови, књиге и софтвери. На крају је изабрао књиге, а разлог је био тај што постоје милиони наслова. Са друге стране, све традиционалне књижаре су просторно ограничене, у чему је видео своју предност. Тако је 1995. године отворио највећу књижару на свету, цадабра.цом, што је касније промењено у амазон.цом. Три године касније књижара је постала онлине продавница у којој се данас може купити све – од књига и играчака до одеће и електронике.

7. Купац је на првом месту

Не само у теорији, него и у пракси. Ово је темељ пословања Амазона. Сви услови коришћења платформе, као и политика испоруке, направљени су у интересу купаца и тако да у потпуности штите њихова права, чак и онда када се испорука врши изван САД. Корисници могу и да оставе своје коментаре и оцене производе.

6. Кључ је у иновативности

Када је Амазон почео са радом, онлине трговина је била потпуна иновација. Данас их постоји много, али веома мали број је оних који су своје пословање успели да прошире на цео свет. Привилегија првог. Каснија одлука да уместо књига корисницима на једном месту буде омогућена куповина свега што пожеле, опет је представљала иновацију, као и увођење нових начина плаћања.

савети за предузетнике

5. Будите стрпљиви

Ово је јдна од Безосових пословних мантри. Када сте предузетник, ви знате да ниједан успех не долази преко ноћи и да ће велики резултати постати видљиви тек након одређеног времена. Џеф је још један „предузетник из гараже“ и не крије да је на почетку све важне састанке одржавао у Барнес & Нобл књижари из комшилука.

4. Радите тимски

Безос је у више наврата рекао да је за успех Амазона, поред напорног рада, заслужан и тимски дух. Ниједан послодавац не може бити „усамљени геније који све зна и поседује чаробну формулу“, али зато тим способних људи, кроз разговоре и размену идеја, може доћи до најбољих решења.

3. Будите свестрани

Док је цео свет био шокиран Безосовом одлуком да 2013. купи чувени Тхе Wасхингтон Пост за 250 милиона долара, он је одговорио да намерава да задржи информативну сврху новина, али са филозофијом Амазона, а то је фокус на купцима (у овом случају читаоцима). Поред тога, Безос је инвестирао у још неколико компанија и стартапа, као што су Убер и Бусинесс Инсидер, али новац улаже и у науку, роботику и истраживање космоса.

2. Задржите позитиван став

Ни онда када се Амазон суочавао са најтежим проблемима, Џеф се није повлачио него је настављао своју борбу са вером и оптимизмом, истичући позитивне аспекте своје компаније. Његова супруга каже: „Ако је Џеф несрећан, само сачекајте три минута“.

1. Пратите своју страст

Оно чиме су дефинитивно вођени сви предузетници јесте страст према послу који раде. И Безос је од почетка био посвећен свему ономе што данас чини Амазон, веровао је у своје идеје, а као одличан говорник – успео је да у њих увери и друге.