Svet ne voli kreativce, ali kreativni umovi su svetu potrebni

Kreativno razmišljanje, za razliku od običnih misaonih procesa, zahteva složene kognitivne procese, pa se ljudi koje nazivamo kreativcima često veoma teško uklapaju u unapred utvrđena pravila poslovnog, obrazovnog i svakog drugog tvrdog sistema koji guši njihove mogućnosti. Sa druge strane, okruženje ih vidi kao čudne, haotične i nedisciplinovane osobe. Tokom školovanja retko postižu zapažene rezultate, jer je njihovo znanje teško oceniti (razmišljaju izvan zadatih okvira), da bi kasnije postali i nepoželjni saradnici. Kakva šteta za društvo! 

 

SVET NE VOLI KREATIVCE…

Kreativne ideje su smele, a njihovo sprovođenje neretko zahteva i potpuno odustajanje od poznatih i oprobanih metoda rada, što po pravilu vodi u neizvesnost. Dovoljno za stvaranje neprobojnog zida između kreativaca i korporativnih struktura. Niko ne voli da se oseća nesigurno, i zato je kreativne ideje lakše odbaciti pod izgovorom da su nepraktične, a u korist bezbedne zone konformizma.

kreativno razmišljanje

Ovde postoji i jedan očigledan nesklad između onoga što lideri organizacija često ponavljaju – da su im potrebne sveže ideje i ljudi koji su sposobni da pronalaze drugačija rešenja, dok u praksi vidimo kako se svaki takav pokušaj kreativnih pojedinaca obeshrabljuje i doživljava kao mali „puč“. Činjenica je da su kreativno i racionalno opoziti, ali na premošćavanju jaza se ne radi gotovo ništa. Jer, iako je sam trenutak rađanja ideje individualan čin u kome pojedinac prepoznaje dobru priliku i njen potencijal (što racionalnoj većini uglavnom promiče), da bi dostigla svoju punu vrednost, podrška kolektiva i saradnja kroz timski rad su neophodne.

Rešenje ovog problema leži u jakom lideru koji i sam poseduje obe prirode i sposoban je da pronađe tačku spajanja kreativnog i racionalnog, te da odredi kada će dati zeleno svetlo jednom, a kada drugom delu tima.

kreativci i kreativno razmišljanje

KREATIVNI UMOVI SU SVETU POTREBNI

Više nego ikada kreativnost će biti veština koja će nas u ovom veku dovoditi do rešenja gorućih problema koje vrtoglavi razvoj tehnologije donosi, a o čemu je već bilo reči u „razvojnoj dimenziji“, u tekstu „TOP 3 poslovne veštine koje će vam trebati u 2020. godini“. Već sada možemo videti kako tehnologija menja naše navike, ponašanje, način na koji komuniciramo i sporazumevamo se. Ser Ken Robinson, stručnjak u oblasti razvoja kreativnosti o tome kaže: „Ako pogledate način na koji funkcionišu politika, novac, zdravstveno osiguranje, obrazovanje, videćete da ne postoji period u našoj istoriji na koji bismo mogli da se osvrnemo i kažemo: ‘Pa, da, ovo se ponavlja iznova i iznova’. Ne ponavlja se. Sve je ovo potpuno novo, drugačije, i biće nam potrebna sva genijalnost, mašta i kreativnost da bismo izašli na kraj sa svim problemima“.

Međutim, da bismo došli do novog rešenja, ne možemo nastaviti da radimo stvari onako kako smo ih oduvek radili, izbegavajući rizike i nepoznate terene, nego moramo razgraditi stare, fiksirane obrasce mišljenja i rešavanja problema, pri čemu je od najvećeg značaja promena perspektive iz koje se problem posmatra. Upravo onako kako to rade kreativci.

 

jasna urošević new brand