Mali vodič kroz samopromociju: Predstaviti se u najboljem svetlu, a ne biti hvalisavac

Cilj nam je da predstavimo najbolju verziju sebe – bez isključivanja drugih ljudi i bez agresivnog nametanja. Ovako to rade profesionalci.

 

Odaberite jedan od ponuđenih odgovora koji se najbolje nadovezuje na poznatu frazu „Pustite druge da govore o vama“:

a) I posmatrajte kako se ništa neće desiti jer ste neprimetni.

b) I posmatrajte kako vas pretiču oni koji sami govore o sebi.

c) I pomolite se Bogu da o vama imaju lepo mišljenje.

Ili zaboravite na sve ono čemu su vas učili o skromnosti i preuzmite kontrolu nad svojom reputacijom.

 

samopromocija

Foto: Freepik

 

To ne znači da ćete na sva zvona govoriti o sebi, nego da ćete početi da primenjujete promišljene i suptilne korake koji će o vama vremenom izgraditi sliku u očima drugih ljudi – baš onakvu kakvu ste želeli. Zašto vam je to u životu potrebno? Zato što ćete nekada poželeti da pregovarate o svom unapređenju. Zato što će vam nekada biti potrebna podrška većeg broja ljudi ili interesnih grupa (konkursi, glasanje, lobiranje…). Zato što je dobar ugled vaša nematerijalna imovina koja vam otvara mnoga vrata, kako u poslovnom svetu, tako i izvan njega.

Šta god da je vaš cilj, samopromocija je neizbežna i zato je poželjno da njome ovladate na pravi način, a to znači da nećete zvučati kao hvalisavac, nego ćete povlačiti mudre poteze.

 

1. KREATIVNOST U KOMUNIKACIJI: BUDITE DOBAR PRIPOVEDAČ

Ne: Ja znam… Ja sam uradio… Ne suvoparno nabrajanje činjenica koje sagovornike navodi da pomisle „Kakav hvalisavac!“, nego stavljanje vaših sposobnosti u određeni kontekst i, uvek kada je to moguće, kroz zanimljivu priču, anegdotu i sl. Ako je vašu priču neko doživeo kao promociju vaših kvaliteta, to nije dobro. Ali ako ste sagovornike „uvukli“ u zanimljivu priču čiji ste glavni akter – ali, oh, potpuno nebitan za ono što ste želeli da ispričate – zadobili ste pažnju slušalaca.

Kao dobar primer mogu nam poslužiti političari koji su gotovo uvek i sjajni pripovedači u službi samopromocije.

 

samopromocija

 

2. GRABITE SVAKU PRILIKU ZA RAZGOVOR I – UVEK BUDITE SPREMNI NA NJU

Pozitivno mišljenje drugih o vama se neće izgraditi samo od sebe i mimo vas. Zato koristite svaku priliku da budete na mestima gde su ljudi koji bi mogli biti ključni za vašu karijeru ili cilj koji ste odredili i gledajte da se sa njima što češće susrećete. Pre ili kasnije će se ukazati prilika da sa nekima od njih započnete razgovor, a sve što tada treba da uradite jeste da iskoristite svojih pet minuta.

Šta u takvoj situaciji znači biti spreman? Znači biti svestan onih kvaliteta koje želite da istaknete i demonstrirate pred ‘ključnom’ osobom. Jedan od najboljih načina je da ponudite svoj angažman oko posla za koji vaš pretpostavljeni izrazi strepnju da neće biti urađen na vreme ili onako kako je planirano, a vi znate da ste u tome dobri. Jedno „možete to prepustiti meni“ zlata je vredno za vašu dobru reputaciju.

Imajte u vidu da što je osoba na višem položaju, više je i problema sa kojima se nosi, pa samim tim u njenom okruženju uvek ima mesta za još nekog ko preuzima inicijativu i šalje poruku: „Sve će biti u najboljem redu, ja ću to da rešim“.

 

3. OPIPAVAJTE PULS

Ili: Birajte pravo vreme za samopromociju. Ovo su finese koje krase profesionalce koji tačno znaju kada da uskoče. Ne želite da ljudi o vama misle da ste nepristojni, pa nećete započinjati priču o tome kakav ste „kralj“ na nečijoj sahrani ili u trenutku kada vaš pretpostavljeni prolazi kroz poslovnu ili ličnu krizu. Uzgred, kriza je najgori trenutak da pokušavate da izvučete za sebe bilo kakvu korist. Ako možete, pomozite bez kalkulisanja, ako ne možete – sklonite se i ne smetajte.

 

4. NE OPUŠTAJTE SE NI NA DRUŠTVENIM MREŽAMA

One su moćan alat za samopromociju i imaju značajnu ulogu u izgradnji dobre reputacije, a verovatno su i najneposredniji način za to. Ne dajte se prevariti njihovom osnovnom namenom, jer ona je odavno prevaziđena. Da nije tako, poslodavci ne bi proveravali vaše profile na društvenim mrežama, a Facebook vam ne bi sa takvom preciznošću plasirao samo one reklame koje imaju veze sa vašim interesovanjima. Ako je Facebook uspeo da vas upozna tako dobro, verujte, uspeće i svaki malo bolji maher da napravi vaš psihološki profil na osnovu stranica i postova koje svakodnevno lajkujete, mesta koje ste posetili ili toga koliko često menjate sliku na profilu. „O, danas ste baš rastrojeni i nesigurni u sebe kada po treći put menjate profilnu.“

 

DOBRO, KADA ONDA MOŽETE DA SE OPUSTITE I NE RAZMIŠLJATE O TOME KAKAV UTISAK OSTAVLJATE?

Nikad. Zapravo, ma koliko vam delovalo da sve ovo možete primeniti u kratkom vremenskom okviru i uveriti druge da o vama treba da misle isto što i vi sami, to je veoma dug proces. Ono što ohrabljuje jeste činjenica da nakon nekog vremena svi ovi mehanizmi postaju deo vas, pa nije potrebno da opominjete sebe šta treba, a šta ne treba da radite u datom trenutku.

I za kraj još nešto – ne dozvolite da vas na pragu 2018. neko ubeđuje da je samopromocija loša stvar.