10 lekcija o preduzetništvu koje smo dobili od Džefa Bezosa

Kada nosite epitet kralja online prodaje, onda ljudi mnogo toga mogu da nauče od vas. Džef Bezos je jedan od najuticajnijih privrednika i investitora našeg vremena. Osnivač je Amazona, najveće online prodavnice u svetu, ali i vlasnik The Washington Post-a i jedan od glavnih investitora Ubera.

Bezos je na 15. mestu liste najbogatijih ljudi na svetu, a mi vam prenosimo deset ključnih aspekata njegovog uspeha, koje je objavio The Asian Entrepreneur.

saveti za preduzetnike

10. Usudite se, izađite iz zone komfora

1994. godine, u vreme kada je Džef Bezos kovao planove za ono što danas znamo kao Amazon, već je beležio ogromne uspehe kao najmlađi potpredsednik jedne velike investicione kompanije na Wall Street-u. Njegova plata je u tom trenutku dostizala šest cifara, ali se on ipak usudio da zakorači na prilično klimavo tlo elektronske trgovine. To je bila rizična odluka, ali ga je veoma brzo dovela do 610 miliona dolara godišnje prodaje i 13 miliona korisnika širom sveta.

9. Naučite da prepoznate priliku

Ono što je zajedničko svim uspešnim preduzetnicima jeste sposobnost da na vreme uoče dobre prilike na tržištu, i ono što je važnije, da ih iskoriste. Bezos je već tada znao da je internet „alat“ budućnosti i da će posredstvom njega uspevati da prodaje robu po znatno nižoj ceni.

8. Lansirajte ono što ima potencijal da se širi 

Kada se odlučio za internet prodaju, razmatrao je 20 različitih kategorija proizvoda. Među njima su bili i CD-ovi, knjige i softveri. Na kraju je izabrao knjige, a razlog je bio taj što postoje milioni naslova. Sa druge strane, sve tradicionalne knjižare su prostorno ograničene, u čemu je video svoju prednost. Tako je 1995. godine otvorio najveću knjižaru na svetu, cadabra.com, što je kasnije promenjeno u amazon.com. Tri godine kasnije knjižara je postala online prodavnica u kojoj se danas može kupiti sve – od knjiga i igračaka do odeće i elektronike.

7. Kupac je na prvom mestu

Ne samo u teoriji, nego i u praksi. Ovo je temelj poslovanja Amazona. Svi uslovi korišćenja platforme, kao i politika isporuke, napravljeni su u interesu kupaca i tako da u potpunosti štite njihova prava, čak i onda kada se isporuka vrši izvan SAD. Korisnici mogu i da ostave svoje komentare i ocene proizvode.

6. Ključ je u inovativnosti

Kada je Amazon počeo sa radom, online trgovina je bila potpuna inovacija. Danas ih postoji mnogo, ali veoma mali broj je onih koji su svoje poslovanje uspeli da prošire na ceo svet. Privilegija prvog. Kasnija odluka da umesto knjiga korisnicima na jednom mestu bude omogućena kupovina svega što požele, opet je predstavljala inovaciju, kao i uvođenje novih načina plaćanja.

saveti za preduzetnike

5. Budite strpljivi

Ovo je jdna od Bezosovih poslovnih mantri. Kada ste preduzetnik, vi znate da nijedan uspeh ne dolazi preko noći i da će veliki rezultati postati vidljivi tek nakon određenog vremena. Džef je još jedan „preduzetnik iz garaže“ i ne krije da je na početku sve važne sastanke održavao u Barnes & Nobl knjižari iz komšiluka.

4. Radite timski

Bezos je u više navrata rekao da je za uspeh Amazona, pored napornog rada, zaslužan i timski duh. Nijedan poslodavac ne može biti „usamljeni genije koji sve zna i poseduje čarobnu formulu“, ali zato tim sposobnih ljudi, kroz razgovore i razmenu ideja, može doći do najboljih rešenja.

3. Budite svestrani

Dok je ceo svet bio šokiran Bezosovom odlukom da 2013. kupi čuveni The Washington Post za 250 miliona dolara, on je odgovorio da namerava da zadrži informativnu svrhu novina, ali sa filozofijom Amazona, a to je fokus na kupcima (u ovom slučaju čitaocima). Pored toga, Bezos je investirao u još nekoliko kompanija i startapa, kao što su Uber i Business Insider, ali novac ulaže i u nauku, robotiku i istraživanje kosmosa.

2. Zadržite pozitivan stav

Ni onda kada se Amazon suočavao sa najtežim problemima, Džef se nije povlačio nego je nastavljao svoju borbu sa verom i optimizmom, ističući pozitivne aspekte svoje kompanije. Njegova supruga kaže: „Ako je Džef nesrećan, samo sačekajte tri minuta“.

1. Pratite svoju strast

Ono čime su definitivno vođeni svi preduzetnici jeste strast prema poslu koji rade. I Bezos je od početka bio posvećen svemu onome što danas čini Amazon, verovao je u svoje ideje, a kao odličan govornik – uspeo je da u njih uveri i druge.